1. پادشاهی خاتم
پادشاهی خاتم یکی از دوران های تاریخی ایران است که در دوره پیش از اسلام بوده است. در این دوران پادشاهی خاتم، شریانیان به عنوان حاکمان این منطقه می باشند.
شریانیان اصلی نیروی نظامی و سیاسی ایران شرقی در دوره هخامنشیان بودند. این خاندان از سده یکم پس از آغاز حکومت کوروش بزرگ در سراسر جنوب شرق تقریباً تا خراسان فعالیت داشتند. پس از نبرد گوتاروان ، شریانیان توانستند سرزمین خود را در برابر حملات آلان ها و هون ها حفظ کنند. این جنگ همچنین باعث شد که این خاندان قدرتی قوی در خراسان و مناطق اطراف پیدا کرده و پایگاه خود را برای حملات به سایر ناحیه ها تقویت کنند.
پادشاهی خاتم مجموعه ای از چندین بخش متصل به هم بود که امروزه بخش های مستقلی به نام روستاهای ملایر، رفسنجان، لارستان و خاتم وجود دارد. بخش خاتم نیز داخل خود دهستان هایی بنام دهستان دزکوه، دهستان محلات، دهستان کوهرشیدی، دهستان طالش و دهستان سفیدشاهی با ظرفیت های خود می باشد.
در پادشاهی خاتم، با حفظ قدرت نظامی و سیاسی خود، شریانیان از توسعه صنعت، فرهنگ و همچنین دیدگاه های هنری و مذهبی استفاده کردند. این دوران نمونه های بسیاری از هنر و معماری خوب تولید شده است که آثار ارزشمندی برای ایران به حساب می آیند.
در نهایت، پادشاهی خاتم به عنوان یکی از مهمترین دوران های تاریخی ایران شناخته می شود و ارثیه فرهنگی و تاریخی خود را در طول زمان حفظ کرده است.
2. جنگ های جدید
با پیشرفت فناوری ها و تحولات جهانی، نوع جنگ هایی که در دنیا تجربه می شود تغییر کرده است. جنگ های جدید به معنی جنگ هایی هستند که با استفاده از تکنولوژی، وسایل جدید، شبکه های اجتماعی و ارتباطی و همچنین حافظه فضایی و زمانی بسیار پیچیده و پیشرفته خود، انجام می شوند. این جنگ ها باعث شده اند که رفتار و روش های کشورها و گروه های مسلح تغییر کند و به چالش های جدیدی برای روابط بین المللی و نظام بین المللی بیانجامد.
استفاده از اسلحه های پیشرفته، موشک ها، بمب های هسته ای، جنگل های هشت پایی، پهپادها، فضاپیماها و سایر وسایل توانایی حمله به مناطق دورافتاده و پیچیده را فراهم می کنند. همچنین، ارتباطات سریع و پویا بین گروه های مسلح با استفاده از شبکه های اجتماعی، خارج از قلمروهای شناخته شده، امکان نفوذ دشمن و انجام عملیات آنلاین را دشوار می کند.
همچنین، جنگ های جدید باعث تغییر در رفتار کشورهای دنیا شده است. بعضی از کشورها مانند ایالات متحده، با تکیه بر پیشرفت تکنولوژی و نیروی افزوده، سیاست خود را بر پایه حملات دقیق تر و از فاصله بلند اجرا می کنند. از طرف دیگر، برخی کشورهای دیگر مانند روسیه، با تکیه بر نیروی نظامی، ترجیح می دهند که به مورد هدف برند و شناورهای این مورد را زیر هواپیما بکشند.
این جنگ های جدید در سطح جهانی نیز به چالش های جدیدی برای نظام بین المللی بیانجامد. با پیشرفت فناوری در دسترس، کشورها می توانند به زمینه های دیگری از دنیا آسیب برسانند و از طرف دیگر، نظام بین المللی باید بتواند به چالش های جدید پاسخ دهد. به دلیل پیچیدگی جنگ های جدید، التزامات بین المللی می توانند مبهم شوند و قوانین جهانی برای جلوگیری از خشونت مسلحانه نیز ممکن است ناکافی باشد.
3. رویارویی با دشمن
رویارویی با دشمن، یک مفهوم که در طی تاریخ همیشه مورد توجه قرار گرفته است. دشمن به دنبال گسترش توانمندی و قدرت از زمان های دور بوده و همیشه موجب تلاش برای پاسداشت امنیت و صلح بین جوامع بوده است. در بسیاری از موارد، رویارویی با دشمن منجر به نبرد و جنگ شده است، اما در برخی موارد، رویارویی با دشمن می تواند به نحوی منفعت بخش باشد.
برای مواجهه با دشمن باید با دقت و ظرافت بیشتری عمل کرد. در واقع شناخت بهتری از دشمن و کسب اطلاعات دقیق درباره نیرو ها، استراتژی ها و شناسایی نقاط ضعف آنها می تواند به شما در مواجهه با آنها کمک کند. در این صورت، شما می توانید در جنگ خود موقعیتی راجع به دشمن داشته باشید و برنامه های مناسب را برای مبارزه با آنها برنامه ریزی کنید. علاوه بر این، به ایجاد ارتباطات با دیگر افراد و کشورها نیز توجه نمایید زیرا همکاری با دیگران می تواند باعث شکست دشمن شود.
به هر حال، همیشه تلاش برای صلح و پاسداشت روابط نزدیک با همه بخش های جامعه برای پیشگیری از جنگ باید اولویت باشد. چهارچوب های قوی در خصوص صلح، توانایی انصاف و استحکام در برابر تهدیدات و عدوانی های دشمن بایستی در همه جامعه تقویت شود. در نهایت، برای مقابله با دشمن باید هوشیار، موشکاف و بسیار دقیق عمل کرد. اجرای استراتژی های مناسب، به جای تندخویی و تحریک دشمن، می توانند به برنامه های پیشرفته و ارتقای قدرت در پرس و جویی دشمن کمک کند. دومین استراتژی موفق برای مقابله با دشمن، از طریق رشد و شکوفایی جامعه و کمک به رشد افراد می باشد. این امر می تواند دشمن را در هنگامی که به دنبال تهدید کردن این جامعه خواهند رفت، از جمله با آموزش، ایجاد شغل و توسعه فعالیت های اقتصادی صورت گیرد.
4. حکومت وحشی
حکومت وحشی به عنوان یکی از مفاهیم پژوهشهای سیاسی و فرهنگی، به مفهومی اشاره دارد که در آن، یک فرد یا عدهای برای رسیدن به هدفی معین از هر تکنیک و شیوهای استفاده میکنند، حتی اگر به ظاهر آن به معنای زیانآور جامعه باشد. در واقع، حکومت وحشی یک جامعه پشتیبانی را در ساختار دارد و به طور واضح هدف سود اقتصادی است. با این حال، در این نوع حکومت، حقوق شهروندان و کارکنان به دور زده شده و سیاستهای وارداتی، تولید، حقوق کارگران، مشارکت و دیگر موارد چندان مهم نیستند.
بعنوان یک نرمافزار جامعه، حکومت وحشی با تأکید بر فراگیری ارزشهای غیرفردی، مانند خودکفایی و خودمختاری، در هنگامی که هیجانات مردم آسایش جامعه را به خطر انداخته، به خطر میافتد. در چنین زمانهایی، دیکتاتور رژیم، برای پائین آوردن احساسات شده در جامعه به قدری خونسرد و حرفهای باید باشد که حتی اگر اعمال آن مغایر با قوانین جدی بینالمللی باشد، موانعی را که در برابر رسیدن به هدفی بلند مدت قرار دارند، به طور مؤثری برای پائین آوردن قرار دهد.
در این حکومت، حکومتهای مرکزی بزرگ، بابت مشارکتهای صنعتگران، اعمال مالیات و دیگر مواردی مانند این شریط میگذارند. جامعه در این حالت بیشتر نیاز دارد که به عنوان یک مجموعه توسعه پیدا کند تا به اولویتهای اقتصادی خود یا حفظ امنیت خود اضافه کند. نتیجه یک این حکومت، میتواند رویارویی با وضعیتهای مشابه زلزله و یا آب و هوای بد در بسیاری از جوامع باشد.
5. توطئه درونی
توطئه درونی به معنای برنامهریزی برخی افراد به منظور نفوذ و تحت اسارت گرفتن یک گروه، سازمان یا دولت است. در این نوع از توطئهها، فرد یا افراد داخلی، به همراه دستاندرکاران خارجی، با هدف تحقیر، تصاحب، فریب یا دیگر اهداف خود، برای کشور خطرناک هستند.
این نوع از توطئهها در سیاست، رسانه و هر گونه سازمان دولتی یا غیردولتی به وفور دیده میشود. در بعضی از موارد، توطئههای درونی با خلاف قوانین و مقررات مربوطه برخوردار هستند و با توجه به نوع و هدف، ممکن است به شدت مضر برای امنیت کشور و حتی انسانهای داخلی دیگر باشند.
عواقبی که توطئههای درونی میتوانند برای یک سازمان، کشور یا دولت به دنبال داشته باشند، شامل جمعآوری اطلاعات خصوصی، سایبرحمله، کلاهبرداری، توقف فعالیتهای اقتصادی، خرابکاری و غیره هستند. برای جلوگیری از این نوع توطئهها، نیاز به برنامهریزی و پیشگیری دارد.
دولتها برای مقابله با توطئههای درونی، ساختار کاملی از نیروهای انتظامی و اطلاعاتی ایجاد میکنند. همچنین برای جلوگیری از این نوع توطئهها، باید قوانین و مقررات مناسبی را برای کنترل فعالیتهای سازمانی و حفظ امنیت مردم به کار گیرند.
بنابراین، برای پیشگیری از توطئههای درونی به توجه و برنامهریزی مناسب نیاز است. در حالی که این توطئهها در حالت عادی شایع نیستند، اما در هنگام بروز آنها میتوانند آسیب زیادی را به کشور و مردمش بزنند و چنانچه رواج یابند، منجر به فروریختن شبکهها، کاهش اعتماد عمومی و به دام افتادن شناورهای اجتماعی گردند.
6. آتشنشانی
آتشنشانی یکی از شغلهای خطرناک و پرمخاطره در جامعه است. این شغل به منظور نجات افراد و ممتلکات در مواجهه با حریق، امری است که نیاز به شجاعت، تجربه و دانش فنی دارد.
هدف اصلی آتشنشانی، نجات جان و مال افراد در مواقع بحرانی مانند شیوع حریق است. در هر شهر و شهرستان، یکی از اولویتهای بسیار مهم مسئولان، تجهیزات و امکانات مناسب برای آتشنشانان است. دست آتشنشانان از سنگینترین مسئولیتها در فراهم آمدن امنیت جامعه پشتیبانی میکند.
آتشنشانان در مواجهه با شیوع حریق، با استفاده از تجهیزات و ابزارهای خاص، به کنترل و مدیریت آتش پرداخته و سعی در خاموش و اطفای آتش را دارند. برای انجام این کار، آتشنشانان وارد زمینه آتشنشانی میشوند، در شرایطی که برای بسیاری از افراد خطرناک و پرمخاطره است. بنابراین باید به داشتن ظرفیت شجاعت و پایبندی به اصول آتشنشانی توجه داشت.
به طور خلاصه، آتشنشانی شغلی مهم و حیاتی است که به عنوان یکی از شغلهای پرمخاطره نیازمند دانش فنی و شجاعت بالا است. جامعه باید از تلاشهای آتشنشانان برای حفاظت از امنیت افراد و جامعه آگاه باشد و از آنان با احترامی که باید به این شغل پرمخاطره دارند، استقبال کنند.